Värv

Barbar

Du är uppväxt långt från civilisationen och van att klara dig själv oavsett om du måste försvara dig och din stam mot fiender eller se till att ni får mat för dagen. Andra kanske ser dig som primitiv men du ser dem som veka. Din nyfikenhet på världen utanför stammens område har vuxit sig starkare med åren och nu har du bestämt dig för att det är dags att ta en närmre titt på veklingarnas värld.

Om du väljer att spela Barbar ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Akrobatik värde 4.
  • Ge färdigheten Närstrid värde 4.
  • Ge färdigheten Skytte värde 4.
  • Ge färdigheten Styrka eller Uthållighet värde 5, den andra får värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 4.
  • Ge färdigheten Viljestyrka värde 4.
  • Välj 2 av förmågorna Jägare, Miljövana, Monsterdräpare, Skugga, Svärdsmästare, Totem, Örtlära.

Bard

Du har alltid älskat sagor och berättelser om fjärran länder. Eftersom du dessutom tycker om att underhålla var det naturligt för dig att bli en kringresande musiker och sagoberättare. Nu har tiden kommit för dig att ge dig ut på egna äventyr för att inte bara lära dig nya sagor utan kanse även bli en del av en.

Om du väljer att spela Bard ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Fingerfärdighet eller Övertyga värde 5, den andra får värde 4.
  • Ge färdigheten Lärdom värde 4.
  • Ge färdigheten Trolldom värde 3.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Uthållighet värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 3.
  • Välj 3 av förmågorna Musiker, Sagoberättare, Specialkunskaper, Språk. Om du vill kan du byta ut en av dessa förmågor mot tre besvärjelser med nivå 1 och en besvärjesle med nivå 2.

Druid

Du har lärt dig naturens hemligheter, och kan kasta besvärjelser som påvekrkar, djur och växter och läker skador.

Om du väljer att spela Druid ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Akrobatik värde 4.
  • Ge färdigheten Trolldom värde 4.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Uthållighet värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 5.
  • Ge färdigheten Viljestyrka värde 4.
  • Välj 2 av förmågorna Friklättrare, Helarkonst, Miljövana, Naturmagi, Skugga, Totem, Örtlära.
  • Välj tre besvärjelser med nivå 1 och en besvärjesle med nivå 2.

Jägare

Du har spenderat större delen av ditt liv ute i vildmarken på jakt efter villebråd. Du är uthållig, vet hur man spårar djur och håller sig dold ute i naturen och du är träffsäker med ditt skjutvapen.

Om du väljer att spela Jägare ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Akrobatik värde 4.
  • Ge färdigheten Skytte värde 5.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 5.
  • Välj 3 av förmågorna Jägare, Miljövana, Monsterdräpare, Mästerskytt, Prickskytt, Skugga, Totem, Örtlära.

Krigare

Du är en van och skicklig kämpe som kanske redan har ett antal liv på ditt samvete. Du kan vara soldat, hyrsvärd eller ha valt att använda dina färdigheter för att försvara dem som inte kan försvara sig själva. Oavsett vilket är du väl förberedd att möta de faror som väntar dig som äventyrare.

Om du väljer att spela Krigare ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Akrobatik värde 4.
  • Ge färdigheten Närstrid värde 5.
  • Ge färdigheten Skytte värde 3.
  • Ge färdigheten Styrka värde 4.
  • Ge färdigheten Uthållighet värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 3.
  • Ge färdigheten Viljestyrka värde 4.
  • Välj 2 av förmågorna Blixtsnabba reflexer, Dolkmästare, Snabba anfall, Stridsvana, Svärdsmästare, Två vapen.

Kunskapare

Du har spenderat större delen av ditt liv med näsan i en bok och du har kunskaper om det mesta. Kunskaper som en äventyrargrupp kan behöva för att vet hur de ska besegra sina motståndare och var magiska föremål från sagornas tid kan finnas begravda. Och kanske har du även lärt dig ett par besvärjesler som de kan ha nytta av.

Om du väljer att spela Kunskapare ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Fingerfärdighet värde 4.
  • Ge färdigheten Lärdom värde 5.
  • Ge färdigheten Trolldom värde 4.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Vildmarksvana värde 3.
  • Ge färdigheten Övertyga värde 3.
  • Välj 4 av förmågorna Mekaniker, Specialkunskaper, Språk, Örtlära. Om du vill kan du byta ut en av dessa förmågor mot tre besvärjelser med nivå 1 och en besvärjesle med nivå 2.

Magiker

Du har lärt dig konsten att bemästra magi genom intensiva studier och hård träning. Dina studier har dessutom gjort dig allmänbildad. Du vet att mycket magisk kunskap fallit i glömska och kanske är det i jakt på den du valt ett liv som äventyrar.

Om du väljer att spela Magiker ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Lärdom värde 4.
  • Ge färdigheten Trolldom värde 5.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Viljestyrka värde 4.
  • Välj 3 av förmågorna Elementarmagi, Helarkonst, Illusionism, Specialkunskaper, Språk.
  • Välj tre besvärjelser med nivå 1, två besvärjesler med nivå 2 och en besvärjelse med nivå 3.

Tjuv

Du är antagligen uppväxt på gatan och har varit tvungen att bli tjuv för att kunna försörja dig, men det kan också vara så att du valt denna bana och utför stölder, eller kanske till och med lönnmord på beställning.

Om du väljer att spela Tjuv ska du göra följande:

  • Ge färdigheten Akrobatik värde 5.
  • Ge färdigheten Fingerfärdighet värde 5.
  • Ge färdigheten Närstrid värde 4.
  • Ge färdigheten Uppmärksamhet värde 4.
  • Ge färdigheten Övertyga värde 4.
  • Välj 3 av förmågorna Blixtsnabba reflexer, Dolkmästare, Friklättrare, Lönnmord, Mekaniker, Skugga, Snabba anfall.